fredag den 29. april 2011

Biiig swedish Pike - Westin agine !!

                                           Gigantisk gedde på westin wobbler –­ 18,78 kilo!


Nogle af Sveriges største gedder fanges i den enorme sø Vättern. Det kan være en stor udfordring at lokalisere gedderne, men lykkes det at fange en af de store er det bestemt besværet værd.

For få dage siden blev en af søens monstre fanget på en 230 mm Westin Jätte wobler i farven ”Red Hot Black” af Glenn Franzén fra Mullsjö i Sverige. Her er hans beretning om fangsten:

”Gedden jeg fangede d. 25. april vejede 18,78 kilo og målte 125 cm. Jeg fiskede sammen med min far og for det meste fisker vi med jerkbaits. Denne dag blev det i stedet til trolling mens vi havde planlagt at drikke en kop kaffe og få lidt mad.

Kaffe blev det ikke til. I stedet faldt der et tungt hug på den ene stang. Jeg var hurtigt over den og gav tilslag. Wobleren – en 23 cm’s Westins Jätte i ”Red Hot Black” – havde fisket i 3,5 meters dybde og nu sad den mellem kæberne på en stor gedde.

Gedden lavede kun tre korte udløb i løbet af de 2-3 minutter kampen varede. Derefter lod hun sig presse til overfladen, hvor vi kunne beundre størrelsen på dette bæst af en gedde. Nettet var alt for småt, men det lykkedes os alligevel at få løftet gedden ind i båden.

Efter og imens lynhurtig at have afkroget, vejet og målt gedden tog vi nogle få billeder inden den store hungedde atter kunne svømme ned i Vätterns dybe vand. Lykken var total. Jeg havde netop fanget mit livs gedde! De følgende timer kan jeg knap nok erindre – muligvis fordi jeg befandt mig i en vanvittig lykkerus.”

Ikke alene fangede Glenn sin gigantiske gedde på en Westin wobler, han benyttede også en Kinetic Viper 9 fods stang og den nye RIO Powerflex fletline i 0,18 mm (10,4 kg) ­– en suveræn ny fletline med overlegen brud- og slidstyrke.

Swedish :

”Gäddan jag tog 25/4 vägde 18,780kg och var 125cm lång.


Vi fiskar för det mesta Jerkbait, men för tillfället blev det trolling då vi tänkte fika. Något fika blev det inte, istället högg det till i ett av spöna och jag var snabbt där och gjorde mothugg. Wobblern – en röd/svart Westin Jätte 23cm som lyckats locka gäddan på ca. 3,5 meters djup – satt perfekt! Gäddan gjorde endast tre kortare rus under vår 2-3 minuters kamp, sen var hon uppe vid ytan och vi kunde se denna best! Snabbt framme med håven (som var alldeles för liten) lyckades vi iallafall lyfta i gäddan i båten.

Efter en snabb avkrokning, vägning och mätning, tog vi några foton innan hon åter fick simma ner i djupet.
Lyckan var total! Jag hade nyss lyckats fånga mitt livs gädda! Nästkommande två timmar minns jag knappt inget av, jag var nog i ett lyckorus”.

Med venlig hilsen / Best regards
Peter Kirkby, Marketing Coordinator
------------------
Jan Svenstrup - jan@wildwater.dk

Ingen kommentarer: